BN-er 

© gemeente Leiden

Samenwerken met een (lokale) BN-er helpt om aandacht te krijgen voor iets onbekends of iets anders-dan-anders, omdat mensen geneigd zijn om iconen met charisma te volgen. Steun van een BN-er voor een thema, zeker als influencer via sociale media, is een belangrijk instrument om mensen aan het denken te zetten over complexe thema’s die zij in het dagelijks leven niet bewust tegenkomen.

Voorbeeld: Noorderkwartier project

Een voorbeeld van het gebruik van een BN-er om de aandacht op een project te vestigen, is de tuinwedstrijd die in het Noorderkwartier in Leiden is gehouden. De eerste belangrijke stap in de wedstrijd was het aandacht trekken van de bewoners en ze bewust te maken van klimaatverandering en de gevolgen daarvan voor hun eigen leefomgeving. Daarvoor is de steun gevraagd van BN-er Lodewijk Hoekstra, een bekende tv-tuinman die zich inzet voor duurzaamheid. Het inzetten van Hoekstra heeft voor veel aandacht voor zowel de wedstrijd als de boodschap gezorgd. Als publiciteitsstunt konden bewoners een stoeptegel ruilen voor een plant die zij uit mochten kiezen, waarbij Hoekstra, Tuinman&Tuinman uit Leiden en de Garden Kids aanwezig waren voor tips om de tuin te vergroenen. Bij elke groene activiteit in de wijk werd Hoekstra gevraagd om een video te maken die op internet werd gezet.