HafenCity, Hamburg, Duitsland

Linkers de nieuwe gebouwen, rechts de oude pakhuizen © ELBE&FLUT, HafenCity Hamburg GmbH

In dit buitendijkse gebied van 126 ha met een reëel overstromingsrisico is ervoor gekozen deels een tweede infrastructuur voor voetgangers te realiseren op een niveau van 7,5 m boven NN (Normalnull, dit komt overeen met het NAP). Dit niveau is in geval van hoogwater ook te gebruiken voor nooddiensten. Het bestaande maaiveld in HafenCity ligt op 3,5 tot 5,5 m boven NN. Deze hoogte voldoet niet. De hoogte van 7,5 m is hoger dan de hoogst gemeten vloedhoogte.
Ook de plinten van alle gebouwen zijn tot dit niveau gesloten, behalve toegangen en dergelijke. Openingen (deuren, ramen, enzovoorts) zijn allemaal afsluitbaar volgens speciale richtlijnen.

Westelijk gedeelte van de haven © Fotofrizz, HafenCity Hamburg GmbH

De kosten voor de verhoging van de gebouwen zijn voor de eigenaren/ontwikkelaars. De sokkels van de gebouwen worden hoofdzakelijk benut als parkeergarages.
Dit heeft als voordeel dat parkeren op het maaiveld niet nodig is en dat er dus relatief veel grond uitgegeven kan worden. De hooggelegen infrastructuur, die ervoor zorgt dat ook bij hoogwater de stad veilig en snel verlaten kan worden, is door de stad Hamburg gefinancierd. HafenCity Hamburg, 2011

Magdeburger Haven, Hamburg Duitsland © atelier GROENBLAUW, Madeleine d'Ersu
Haven Hamburg Duitsland © Fotofrizz- HafenCity Hamburg GmbH
Dalmannkai Hamburg Duitsland © ELBE&FLUT, HafenCity Hamburg GmbH
Masterplan 2000 © Michael Korol, HafenCity Hamburg GmbH

Literatuur